ايستگاه

...حتی یك مشت خاك

نویسنده: فریبا خانی
«هر چیزی می‌تواند روی ما تأثیر بگذارد، حتی یك مشت خاك!» این یكی از جمله‌های «تونی كرگ»، مجسمه‌ساز انگلیسی‌آلمانی است كه این‌روزها در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، نمایشگاهی از آثارش به نام «ریشه‌ها و سنگ‌ها» برپاست....
«هر چیزی می‌تواند روی ما تأثیر بگذارد، حتی یك مشت خاك!» این یكی از جمله‌های «تونی كرگ»، مجسمه‌ساز انگلیسی‌آلمانی است كه این‌روزها در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، نمایشگاهی از آثارش به نام «ریشه‌ها و سنگ‌ها» برپاست. او سال‌هاست در آلمان به فعالیت هنری می‌پردازد و می‌گویند كه از برترین‌های مجسمه‌سازی امروز دنیاست. تونی كرگ بعد از سفر به كشورمان، تصمیم گرفت در ایران هم نمایشگاهی از آثارش برپا كند.
به موزه‌ی هنرهای معاصر می‌روم.  باحجم‌های مواجی روبه‌رو می‌شوم كه از پلاستیك، شیشه، چوب و فلز ساخته شده‌اند. او مجسمه‌سازی است كه اساس كارش روی ماده است. در برخی از كارهایش به پرتره‌هایی بر می‌خوریم كه در زوایای خاصی دیده می‌شوند، محو می‌شوند وتغییر زاویه می‌دهند. تونی کرگ در آکادمی هنر دوسلدورف و دانشگاه هنر برلین تدریس کرده، رئیس آکادمی هنر دوسلدورف بوده و در آموزش و نقش عمده‌ای در شکل‌دادن به ایده‌های نسل‌هایی از هنرمندان آلمان داشته است. یكی از كارهای زیبای او جمعیت است كه با تكه‌های پلاستیكی دورریز ساخته شده است. راهنمای موزه می‌گوید: «او به دانشجویانش گفت كه به رودخانه‌ی راین بروند و هر چه پیدا می‌كنند بیاورند. بعد این اثر را ساخت و نامش را جمعیت گذاشت.»
 وارد فضای حلزونی موزه‌ی هنرهای معاصر شده‌ایم. ساختمانی كه بیش از چهل سال قدمت دارد و یكی از موزه‌های هنری برتر جهان است. این موزه‌ی حلزونی شكل با آثار حجمی تونی كرگ اتمسفر خاصی پیدا كرده است. از سالن‌های یك به یك رد می‌شویم. همراه ما، هنرجویان رشته‌ی معماری یك هنرستان هم مشغول بازدید هستند و راهنمای موزه برای آن‌ها توضیح می‌دهد.
 ابتدا، راهنمای موزه درباره‌ی سبك و سیاق ساختمان موزه توضیح می‌دهد و می‌گوید كه این موزه به سبك مینی‌مالیستی ساخته شده است. در این سبك معمار می‌خواهد بیننده، موادی را كه در ساخت بنا به كار رفته ببیند. به بتن‌ها رنگ زرد اضافه كرده‌اند كه با رنگ كویر هم‌خوانی داشته باشد. این موزه شبیه بادگیرهای ایرانی است كه در كویر ساخته می‌شد. در واقع موزه‌ا‌ی مدرن با  نگاه به معماری قدیم ایرانی ساخته شده است. او به هنرجویان توضیح می‌دهد: «این موزه یك باغ مجسمه دارد كه آثار مهمی از «جاكومتی»، «هنری مور»، «رنه مگریت» و... در آن قرار دارد.»  درباره‌ی گنجینه‌ی بسیار مهم موزه هم توضیح می‌دهد.
نكته‌ی مهم و جالب برایم این است كه هنرجویان چه‌قدر با دقت به آثار نگاه می‌كنند و به صحبت‌های راهنما گوش می‌دهند و این موزه برایشان جدی است.
راهنمای موزه می‌گوید: «این هنرمند در یك آزمایشگاه بیوشیمی كار می‌كرده است و این موضوع روی كارش تأثیر دارد. او خواص مواد را می‌داند. كارهایش تحت تأثیر آشنایی او با علم شیمی است. او نگاه ویژه‌ای به پلاستیك دارد و از پلاستیك برای ساخت خیلی از كارهایش استفاده می‌كند.»
او در آغاز جوانی نیز عكاسی می‌كرد و پرفورمنس‌های زیادی هم اجرا كرده است.  
راهنما در پاسخ به این سؤال كه چرا برچسب‌های «نام اثر» این‌قدر با آثار فاصله دارند، می‌گوید: «چیدمان كار و نوع فاصله‌ی برچسب‌ها با اثر، به‌درخواست خود هنرمند بوده، چون نمی‌خواهد اثرش تحت‌تأثیر برچسب‌ها قرار بگیرد.»
  در یكی از سالن‌ها فیلم مستندی درباره‌ی این هنرمند به‌نمایش درمی‌آید كه می‌توانید آن‌جا كمی وقت صرف كنید تا بیش‌تر با او آشنا شوید.
كرگ درباره‌ی كارش می‌گوید: «اولین علاقه‌ی من در ساختن تصاویر و اشیا، خلق اشیایی بوده  و هنوز هم هست كه  در جهان طبیعی یا كاربردی وجود ندارند و می‌توانند اطلاعات و عواطفی را در مورد این جهان و در مورد هستیِ خود من منعكس و منتقل كنند.»
تونی كرگ قرار است یك اثر برای ایران هم بسازد. او از سنگ مرمرایرانی برای این اثر استفاده می‌كند.
برای دریافت اطلاعات بیش‌تر از نمایشگاه می‌توانید با موزه‌ی هنرهای معاصر تهران با شماره‌ی 02188989374 تماس بگیرید.



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code